Helsingin ortodoksisessa seurakunnassa oli aikoinaan ryhmittymä Avoin seurakunta, joka ajoi nimensä
mukaisesti avoimuutta seurakunnalliseen päätöksentekoon ja toimintaan
yleensäkin. Sen symbolina pidettiin lisäksi auringonkukkaa, tuota minulle
ikuisesti rakasta van Goghin tajuntaani iskemää eteläistä hyötykasvia, joka
meillä on kuitenkin lähinnä koriste. Avoimen seurakunnan perustelut ja
suunnitelmat kuulostivat hyviltä ja kauniilta, kunnes sen edustajat pääsivät
valtaan.
Sen jälkeen
en minkään seurakunnassamme ole huomannut muuttuneen. Surullisena olen
ajatellut, että niin se on: kauniista ideologioista huolimatta valtaapitävät
eivät koskaan halua jakaa valtaa ja toisinajattelijat harvoin ovat
hyväksyttyjä, vaikkei heitä diktatuurimaiden tapaan tyrmään suljettaisikaan.
Siitä
huolimatta minulla on unelma – unelma avoimesta seurakunnasta ja avoimesta
kirkosta. Yhä uskon sen toteutumismahdollisuuksiin, vaikka aivan selvästi tämä
naiivi uskoni kertoo vain, että olen tyhmä valkea pikkukoira, joka ei koskaan
oppinut varomaan fasaaneja – ei sittenkään, kun yksi fasaani nokkasi sitä
vaarallisesti silmään.
Mutta
oikeastaan sillä ei ole väliä – koska aivan varmaa on, että tässä iässä, tässä
tilanteessa, missä olen, minulla ei ole minkäänlaisia pyrkimyksiä, ei
minkäänlaista halua mihinkään valtaan, ja menneiden hämmennysten määrä ”kuinkas
tässä kävikään” –tuntemuksineen on niin laaja, että sen ohessa muutama
lisäpettymys ei minulle henkilökohtaisesti merkitse enää yhtään mitään.
Muistelen
menneiltä vuosilta ev.lut.kirkon silloisista kampanjoista myös termin Avoin
kirkko. Käsittääkseni se tarkoitti kirkkoa ja seurakuntayhteisöä, joka
avoimesti otti vastaan kaikki kyselijät ja epätietoiset, hyvin epäileväisetkin.
En ollenkaan väitä, etteikö ortodoksinen kirkkommekin niin tekisi – vaikka toki
ortodoksienkin joukossa on runsaasti sellaisia, jotka tietävät ainoan oikean
totuuden jumalanpalvelusjärjestyksestä siihen, ketkä pääsevät taivaaseen.
Mutta
kun tässä ja nyt kaipailen avointa kirkkoa ja avointa seurakuntaa, en tarkoita
tätä.
Tarkoitan
sitä, että avoimessa kirkossa alhaalta ylös pitäisi vallita kirkkaan
läpinäkyvyyden – sanotaanpa, että niin sanoissa kuin teoissakin. Pelkkinä
sanoina avoimuus ja läpinäkyvyys ovat silkkaa sanahelinää.
Minun
mielestäni tiedottaminen on melkein avoimuuden avainsana. Eräällä tavalla vain
sen avulla voidaan oikeasti toteuttaa niin avoimuutta kuin läpinäkyvyyttäkin.
En
tarkoita tiedottamisella vain mitä-missä-milloin –palstoja. Hyvä tiedottaminen
kertoo myös miksi.
Ei,
en suinkaan esitä, että jumalanpalveluskalentereista pitää jokaisen palveluksen
kohdalla löytyä vastaus kysymykseen miksi, koska lienee selvää, että kaikki
ortodoksit tietävät jumalanpalvelusten merkityksen. Tarkoitan monia uutisia,
tarkoitan monia kerrottuja päätöksiä, tehdään ne sitten seurakuntien
valtuustoissa, neuvostoissa tai kirkollishallituksen kollegion kokouksissa ja
piispainkokouksissa. Tarkoitan myös henkilövalintoja.
Toki
kirkon omilla ja eri seurakuntien sivustoilla, jopa joskus vielä ilmestyvissä
lehdissäkin, kerrotaan tehdyistä päätöksistä. Kerrotaan myös, miten NN on
valittu johonkin toimeen, johon oli vaikkapa kuusi hakijaa. Useimmiten
päätökseen vaikuttaneista syistä ei kerrota puolta sanaa puhumattakaan siitä,
että kerrottaisiin muista mahdollisista vaihtoehdoista. Useimmiten ei liioin
edes niiden viiden muun hakijan nimiä mainita.
Niin
henkilövalinnoista tulee varsin usein mieleen, että on valittu sopivin, mukavin
– tuttava, hyvä ystävä. Ei tämä minun mieleeni syyttä tule. Tiedän ystäviä
valitun jopa ilman alan kokemusta, jos pätevämmän on koettu jotenkin edustavan
erilaista näkemystä. Tosin ei ole tarkistettu, pitääkö näkemyseroepäily
paikkansa.
Valitettavan
usein on myös pätevän ohi valittu miellyttävä ja mukautuva hakija.
Joskus
huvittuneena olen ajatellut, että nämä valintaprosessit ovat kuin
koiranäyttelyt: tuomari kyllä antaa aivan erinomaisen arvostelun mustalle
koiralle, ei löydä siitä pienintäkään virhettä – mutta valitsee voittajaksi
valkoisen koiran, koska henkilökohtaisesti pitää enemmän valkoisista koirista.
Avoimuutta
olisi, että hakijoista annettaisiin ennakkotietoa ja valinnat perusteltaisiin
julkisesti. Minusta tuntuu, että silloin mustallakin koiralla olisi
mahdollisuus selviytyä voittajaksi.
Samanlainen
menetelmä toimii oikein hyvin kirkkomme ja seurakuntiemme
luottamushenkilövalinnoissa, koska vain seurakuntien valtuustojen vaaleissa ja
kirkkoherrojen vaaleissa käytetään ns suoraa kansanvaalia. Sen jälkeen
valtuustot eivät enää kykenekään valitsemaan demokraattisesti neuvostoja tai
toimikuntien jäseniä: enemmistö on valinnut omat ehdokkaansa eikä vähemmistöllä
ole siihen sanan sijaa. Ehdokkaista, heidän taidoistaan ja kyvyiltään, ei
keskustella avoimesti, vaan enemmistön pieni ryhmä on ennakkoon katsastanut
sopivat henkilöt, joita enemmistö yksimielisesti äänestää.
Tällä
tavalla valta keskittyy seurakunnassa tietylle ryhmälle, ja se demokratia, mikä
suuremmasta kansankirkosta on lainattu meidän kirkkoomme, muuttuu
enemmistödiktatuuriksi.
Minkäänlaisessa
diktatuurissa ei koskaan ole ollut vähäisintäkään mahdollisuutta avoimuudelle
ja läpinäkyvyydelle.
Mutta
kirkossa ja seurakunnissa sellainen tuntuu täysin käsittämättömältä, koska
siinä ei voi nähdä hippustakaan kristillistä rakkautta.
Se
on silkkaa vallanhimoa.
Tavallisena
seurakuntalaisena, joka sattuu olemaan kiinnostunut kirkkonsa ja seurakuntansa
asioista, joudun varsin usein myös hämmästelemään erilaisia uudistuksia, joita
on tehty, joita tehdään ja joita suunnitellaan. Kun juuri on oppinut uuden
”järjestelmän”, saa yllättäen kuulla, että sitä on muutettu. Eiväthän nämä
muutokset elämään ja uskoon vaikuttaisi, ellei joskus jonkun muutoksen
tuloksena havaitsisi olevan vain jumalanpalvelusten vähentäminen.
Sitä
siis miettii pienessä päässään, mitä halutaan vähentää, kun odotetaan
hallinnonuudistusta. Sellaistakin olen tässä yhteydessä kuullut vilautettavan,
että kirkkomme oikeastaan tarvitsisi vain yhden piispan – seurakuntia voisi
olla kaiken kaikkiaan viisi. Niiden kirkkoherrat olisivat sitten kai vähän kuin
pikku piispoja, ja kirkkomme muuttuisikin käytännössä todella vain
hiippakunnaksi.
Tämähän
ei tietenkään ole ortodoksisen ajattelun mukaista – ellei hiippakunnaksi paluu
ole juuri se uudistuksen päämäärä.
Tässä
kohdin mieleeni juolahti sellainen ajatus, että entäpä, jos hallintoa
uudistettaisiin niin, että jokaisessa hiippakunnassa piispa hoitaisi
piispuutensa ohella yhden seurakunnan kirkkoherran tehtävätkin. Tietenkään
kyseessä ei voisi olla hiippakunnan suurin seurakunta, koska suurten
seurakuntien kirkkoherroilla lienee työtä muutenkin, joskus jopa jakoon asti.
Tämähän saattaisi olla peräti ortodoksista – ja ainakin sillä saataisiin
huomattavia säästöjä.
Näin
saattaisi tosin piispan maallinen hohdokkuus hiukan himmetä, mutta hän olisi
paremmin laumansa paimen. Vaan tällaiseen tuskin kukaan päättäjä olisi halukas…
Jos
kuitenkin avoin ja läpinäkyvä tiedotus toimisi, tavallinen seurakuntalainen
ymmärtäisi, miksi nimenomaan hallintoa halutaan uudistaa – ja ennen kaikkea:
millaiseksi sitä halutaan uudistaa.
Jos
avoin ja läpinäkyvä tiedotus toimisi, jos se kertoisi myös taustoista, jos se
olisi tasapuolista, tavallinen seurakuntalainen myös ehkä ymmärtäisi sen, miksi
jatkuvasti puhutaan hallinnosta, organisaatioista, koulutuksesta,
coachaamisesta - eikä juuri ollenkaan siitä, minkä pitäisi olla kirkon
päätehtävä: sielujen pelastamisesta.
Mutta
koska avoimuutta ja läpinäkyvyyttä löytää vain puheista, tavallinen
seurakuntalainen panee talteen viime kesän auringonkukista keräämänsä siemenet
odottamaan ensi kevättä.
Se
tulee kenelle Jumala sallii sen tulevan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti