Juice
Leskinen sen jo vuosikymmeniä sitten sanoi – tai kirjoitti, ja vielä oikeammin,
lauloi: ”Meille antoivat demokratian lapset Saatanan”. Hän tosin lienee
käyttänyt lähteenään Raamattua kuten suuressa osin tekstejään muutenkin, ei
havainnoinut Suomen ortodoksista kirkkoa – mutta totisesti sanat on
sovellettavissa meidän kirkkoomme.
En
usko, että kirkkomme hallintomalli ihan pahuuttaan, etten suoraan sanoisi
piruuttaan, on muokattu sellaiseksi, mikä se on: yksi osa ortodoksiaa, monta
osaa niin sanottua demokratiaa ja ripaus luterilaisen kirkon mallia.
Ei
sekoiteta, vaan käytetään painottuneena siten, mikä milloinkin on parasta.
Koska
kirkkomme suurin hiippakunta on Helsingin hiippakunta, sen painovoima on
kirkollisessa päätöksenteossa ratkaiseva. Se on täysin sisäistänyt demokratian
periaatteena, että enemmistö päättää. Se ei muista lainkaan todellista
demokratiaa, jossa enemmistö ottaa aina huomioon vähemmistön.
Helsingin
hiippakunnan käyttämää demokraattista menetelmää kirkkomme asioista
päätettäessä ei sanota demokratiaksi vaan enemmistödiktatuuriksi.
Aivan
selkeästi ja yksinkertaisesti sanottuna Helsingin hiippakunta päättää kaikista
asioista kirkossamme.
On oikein,
että Helsingin hiippakunta ratkaisee selkeästi lopputuloksen, kun Helsingin
hiippakuntaan valitaan piispa. Mutta onko oikein, ortodoksista ja
demokraattista, että Helsingin hiippakunta päättää myös siitä, kenestä tulee
Oulun metropoliitta tai Karjalan ja koko Suomen arkkipiispa?
Ei. Se ei
ole oikein, se ei ole lainkaan ortodoksista ja mitä demokratiaan tulee, se on
nimenomaan enemmistödiktatuuria.
Kirkollisessa
päätöksenteossa ei ole kyse ainoastaan piispojen valinnoista.
Kirkon
korkein päättävä elin, kirkolliskokous, valitsee myös toimikautensa alkaessa muun
muassa valiokunnat, joilla on merkittävä tehtävä kirkon hallinnossa,
kirkollishallituksesta puhumatta. Kun silmäilee vastikään kokoontuneen
kirkolliskokouksen päätöksiä ja valiokuntien sekä kirkollishallituksen jäseniä
ja puheenjohtajia, huomaa selkeästi, mistä hiippakunnasta päättäjät ja heidän
valitsemansa henkilöt ovat.
Helsingin
seurakunnan ja Helsingin hiippakunnan jäsenenä minua hävettää.
Kun
arkkipiispan istuin lähitulevaisuudessa siirrettäneen Helsinkiin eikä sille
istujaksi näytä olevan tietoa ortodoksisesti ajattelevasta piispasta,
kehäkolmosen taakse takametsiin unohdettaneen valtiovallan antaman esimerkin
mukaan siellä asuvat poloiset.
Vaan tämähän
se on ilmeisesti nykypäivän ortodoksisen kirkon päätehtävä Suomessa: vallan
kahminta ja korea edustaminen, kumartaminen sinne ja huomaavaisuus tänne, nimi
oikeassa yhdistysrekisterissä ja minuutilleen tarkka virka-aika.
Mutta vielä
niitä mummosia huokailee siellä takamaillakin. Eivät tiedä demokratiasta ja piispoilta
pyytävät kunnioittavasti siunausta – sikäli kuin piispa, tämä koko hiippakunnan
paimen, ohi pyyhältäessään vaatimattoman mummosen merkittävän henkilön takana
huomaa.
Vaan voi
sitä vertauksen lammaslaumaa! Voi sen lammaslauman hupsua paimenta! Että piti
jokaista lammasta yhtä tärkeänä – tähän minä jaksan uudestaan ja uudestaan
palata.
Ajatella!
Siinä vertauksessa ne yhdeksänkymmentäyhdeksän helsinkiläistä jäivät kiltisti
odottamaan, kun se hupsu paimen lähti etsimään yhtä kainuulaista – vai liekö ollut
joku lappilainen ukko…
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti