Suomen
ortodoksinen kirkko on hyvin demokraattinen, mikä ei ole varsin ortodoksista.
Tarkoitan erityisesti hallintomalliamme, jossa kirkon ylin päättävä elin on
kirkolliskokous. Kirkolliskokouksen jäsenistä enemmistö on maallikkoja; tosin
meidänkin kirkossamme vielä kanonisia asioita koskevat päätökset tekee
piispainkokous. Piispojen otaksutaan osaavan kanonit.
Kanonit
ovat kirkollisen lain järjestykseen, etiikkaan ja tapoihin liittyviä sääntöjä.
Ne ovat muotoutuneet yleisten kirkolliskokousten päätöksinä. Niiden mukaan
ortodoksinen kirkko ei hallintomalliltaan ole demokraattinen.
Tosin
meidän kirkkomme demokratia on hyvin monimutkainen, ja ensisijaisesti se suo
mahdollisuuden järjestellä – esimerkiksi muissa kuin suorissa vaaleissa –
sopivat ehdokkaat sopiville paikoille.
Suoria
vaaleja kirkossamme ovat vain seurakunnan valtuustovaalit sekä kirkkoherran
vaali. Muut ovat hyvinkin välillisiä ja vielä välillisempiä – kuten esimerkiksi
kirkolliskokousedustajien vaali.
Tänä
vuonna kirkkomme kirkolliskokous kokoontui Valamon luostarissa, joka jo pitkään
on ollut kirkolliskokouksen vakituinen kokoontumispaikka – ja siten kirkon
eräänlainen tuki Valamon luostarille, jolla ei mene hyvin.
Ennakkoon
arkkipiispa Leo kertoi Kirkon tiedotussivujen nimettömän haastattelijan
kirjoittamassa jutussa, ettei kirkolliskokouksessa ole tänä vuonna erityisen
tärkeitä asioita – mitä nyt Oulun hiippakunnan piispan valinta viime kesänä
eläkkeelle jääneen metropoliitta Panteleimonin seuraajaksi.
Oulun
hiippakunta on hyvin vähäinen ortodoksien määrään nähden, joten arkkipiispan
näkemyksen ymmärtää – siitäkin huolimatta, että hän oli hiippakunnan
ensimmäinen metropoliitta.
Niinhän
kirkossamme uraputki etenee: apulaispiispa – Oulun metropoliitta – Helsingin
metropolitta – arkkipiispa.
Ei
uskoisi, että jo apulaispiispaa valittaessa nähdään tämän kyvyt arkkipiispan
istuimelle.
Mutta
ensimmäisen kokouspäivän aamuna Etelä-Suomen Sanomat heitti valtakunnalliseen
julkisuuteen ortodoksisuutta aivan muuten kuin kirkkomme kirkolliskokouksen
alkamisena. Lahden ortodoksisen seurakunnan kirkkoherraa epäiltiin huomattavien
rahasummien kavaltamisesta seurakunnalta. Niin pitkälle oli edetty, että
käräjäoikeus oli jo määrännyt kirkkoherran omaisuuden hukkaamiskieltoon.
Tämä
ei ollut vielä edellisenä päivänä kirkolliskokouksen jäsenten tiedossa – eikä
liioin kirkon tiedottajien tiedossa. Ainakin haluan uskoa niin.
Sillä
edellisenä päivänä kirkon sivuilla tiedotettiin mm kirkollishallituksen
päätöksistä. Eräs kohta käsitteli esityksiä kirkolliskokoukselle eri
valiokuntiin valittavista henkilöistä.
Kirkollishallitus
esitti kirkolliskokoukselle, että lakivaliokuntaan valitaan mm aamun uutisessa
mainittu kirkkoherra.
Arkkipiispa
ennätti antamaan asiasta lausunnon. Hän kertoi kyseisen kirkkoherran olevan
sairauslomalla.
Muuten
on tiedotettu, että kyseinen kirkkoherra on toimituskiellossa.
Kirkkomme
on jo viimevuotisessa kirkolliskokouksessa asettanut työryhmän selvittämään mm
hiippakuntajakoa ja kirkon uutta hallintomallia. Työryhmä on saanut valmiiksi
väliraportin, jossa ei hiippakuntajakoon, sen mahdolliseen
uudelleenjärjestämiseen, ole vielä ehditty tarkoin perehtyä.
Kirkolliskokousedustajat
katsoivat aivan oikeutetusti, että uusi metropoliitta voidaan valita vasta
sitten, kun työryhmän lopullinen raportti on valmis.
Arkkipiispa
halusi valittavaksi Oulun hiippakuntaan piispan tässä kokouksessa ja teki heti
ehdotuksensa: hänen mukaansa Panteleimonin eläkkeellejäämisestä alkaen piispan
virkaa hoitanut apulaispiispa Arseni oli valittava Oulun hiippakunnan
piispaksi. Arkkipiispan mukaan oli lainvastaista jättää piispa valitsematta.
Arkkipiispa oli tiettävästi konsultoinut lainoppineita.
Mutta,
kuten sanottu, kirkolliskokous on kirkkomme korkein päättävä elin.
Kirkolliskokous,
epäilemättä myös lainoppineita kuultuaan, päätti siirtää Oulun hiippakunnan
piispanvaalin siihen saakka, kunnes edellisen kirkolliskokouksen asettama
työryhmä on saanut selvityksensä valmiiksi.
Demokratia
toimii näin. Suomen ortodoksinen kirkko on demokraattinen kirkko.
Arkkipiispa
tietää sen.
Voitaneen
ajatella, että arkkipiispa pani itsensä likoon piispa Arsenin vuoksi. Huonosti
kävi.
Muutakin
hauskaa kirkolliskokouksen tiimoilta voisi kertoa.
Esimerkiksi
sellaisen jotenkin hämmentävän asian, että tiedotuksessa on virallisia
tiedottajia, mutta sitten on myös vapaaehtoisia.
Tosi
hienoa!
Mutta
vapaaehtoiset ovatkin erityisesti kutsuttuja. Vähän niin kuin piispat – eivät
hekään voi itse hakea piispanvirkaa…
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti