Myönnän kirjoittavani varsin usein
siitä, mikä on ortodoksista ja mikä ei. En perusta väittämiäni siihen, miltä
minusta tuntuu – kuinka voisinkaan: naisena ja maallikkona!
Perustan esittämäni väittämät aina
siihen, mitä vuosikymmenten kuluessa ennätin oppia arkkipiispa Johannekselta –
sittemmin Nikean metropoliitalta ja koko Bithynian eksarkilta. Tittelin
Konstantinopolin patriarkka myönsi Johannekselle, kun tämä jäi eläkkeelle, ja se
kuvastaa selkeästi sitä arvonantoa, mitä patriarkaatissa häntä kohtaan tunnettiin.
Nikean metropoliitta oli tuolloin arvoltaan patriarkasta seuraava.
Työni puolesta minulla oli ilo
tutustua arkkipiispa Johannekseen jo hyvin tuoreena ortodoksina – mistä
tietenkin seurasi, että hän, kuunneltuaan huvittuneesti hymyillen varsin innostuneita
esityksiäni ties mistä milloinkin, totesi, että ajatus oli kaunis. ”Mutta
ortodoksinenhan se ei ole.”
Koska minä olen kovin suulas ja
innokas esittämään ideoitani, sain runsaasti opetusta siitä, mikä ei ole
ortodoksista.
Suulas ja innokas ajatusteni
kertomiseen olen; jonkin verran oppivaisena pidän itseäni myös. Sen, minkä
ortodoksisuudesta ja ortodoksisesta ajattelusta olen oppinut, katson oppineeni
Johanneksen kautta.
Ihan hyvin siis minustakin voisi pilkallisesti
todeta, että sehän on niitä Johanneksen opetuslapsia.
Johannes ei ollut pyhimys enkä
hurjimmissa unelmissani kuvittele kehrääväni pyhän sädekehää hänen päänsä
päälle. Tietenkään en ollutkaan koulutyttö oppiessani tuntemaan hänet enkä siis
koskaan koulutytön tavoin ihastunut suureen opettajaani.
Mutta Johannes ei liioin ollut
pelkästään hyvää ruokaa ja viiniä rakastava kirkkoruhtinas, kuten useat
väittivät. Toki hän rakasti hyvää ruokaa ja viiniä; niinpä monet antoisat
oppikeskustelutkin kävimme yhteisen aterian äärellä. Mutta hän oli myös aidosti
ortodoksinen piispa – tietenkään hänen ulkoinen olemuksensa ei kertonut
ankarasta kilvoittelusta ja yökaudet kestävästä rukouksesta, mutta vuosien
mittaan tajusin hänen täysin sisäistäneen Herramme opetuksen: ”Vaan sinä, kun
rukoilet, mene kammioosi ja sulje ovesi ja rukoile Isääsi, joka on salassa; ja
sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle.”
Ennen kaikkea Johannes arkkipiispana oli
tinkimättömästi kirkon johtaja ja ehdottomasti Bysantin luottomies, kuten
autonomisen kirkon arkkipiispan kuuluu olla.
Kirkko pysyi kirkkona hänen aikanaan
– vieläpä hänen eläkkeelle jäätyään. Hän oli auktoriteetti, jonka tiedettiin
osaavan ”uskon ja käytännön keskinäisen suhteen ortodoksisessa kirkossa” –
kuten hänen väitöskirjansa alaotsikko kuuluu.
Kun hän oli kuollut, ei kestänyt
kauankaan, kun vallattomuus alkoi näkyä.
Hyvin profaanisti sanottuna: kun
kissa oli lähtenyt, hiiret hyppivät pöydälle.
Uutta johtajaa kirkolle ei löytynyt
siitä huolimatta, että uusi arkkipiispa oli valittu. Johtajuus oli kateissa –
tilalla oli kilpailu ykkössijasta käytännössä. Kirkkomme ei enää vaikuttanut
siltä, että ykseys ja rauha olivat etusijalla; Johannes näki, että kanonisuus
nimenomaan palvelee juuri näiden tärkeiden asioiden etua.
Johannes ei suinkaan ollut kaikkien
rakastama sen enempää arkkipiispa –aikanaan kuin sen jälkeenkään. Itse asiassa
hän jakoi mielipiteet varsin radikaalisti kahtia. Mutta siitä huolimatta hän
piti kirkon selkeästi yhtenäisenä ja epäilyksen häivättä selkeästi Ekumeeniseen
patriarkaattiin kuuluvana.
Sillä kun Suomen viimeisestä sodasta
Neuvostoliittoa vastaan oli kulunut riittävästi aikaa, kun oli eletty läpi
yhteistyöt ja avunannot ja sopeuduttu finlandisierungin ja Kekkosen kauden
jälkeen olemaan aivan itsenäinen maa, kun ortodoksinen kirkko oli sekin
riittävästi suomalaistunut ja ennen kaikkea demokratisoitunut, alettiin siellä
ja täällä vastata Moskovan patriarkaatin lähentymisiin suvaitsevaisesti ja
vähin erin ajatella ainakin salaisesti, että Venäjän kirkkohan se onkin
äitikirkkomme.
Tällaiseen ajatteluun Johannes oli
aivan liian uskollinen Konstantinopolille. Aivan liian hyvin hän muisti, että
Suomen ortodoksinen kirkko on Konstantinopolin patriarkaatin alainen autonominen
kirkko.
Hän oli Suomen ortodoksisen kirkon
johtaja, mutta hän piti selkeästi kiinni kirkkomme tomos –asiakirjasta, jolla vuonna
1923 Konstantinopoli otti siipiensä suojaan Venäjän kirkosta irtautuneen Suomen
ortodoksisen arkkihiippakunnan, samoin kuin Viron, ja myönsi niille autonomian.
Hänen jätettyään arkkipiispan
tehtävät ja varsinkin hänen kuolemansa jälkeen läheistä yhteyttä Moskovan
patriarkaattiin alettiin arvostaa melkeinpä enemmän kuin yhteyttä äitikirkkoon.
Tämä on eräs niistä seikoista, jotka
johtivat Suomen ortodoksisen kirkon vaille johtajuutta.
Tietyllä tavalla tämä on vaikuttanut
myös moniin seurakuntiin ja niiden elämään, ja koskettaa siten hyvin monia
ortodokseja tällä hetkellä.
Ortodoksisen kirkon piispa on hyvin
yksinäinen ihminen, mikä eräässä suhteessa johtuu siitä, että piispan on oltava
naimaton tai leski. Hänellä ei ole kotona perhettä, jolle hän saattaisi purkaa
paineitaan. Piispan ”perheen” roolia joutuu usein kantamaan hänen
hiippakuntasihteerinsä, ja se on usein hyvin raskas tehtävä.
Yksinäisyyteen vie myös se tosiasia, että
piispalla on valtaa, ainakin näennäisesti. Valta houkuttelee ympärille
liehittelijöitä, ja harva ihminen, piispakaan, on kuuro imartelulle.
Jos piispa valitsee itselleen suosikkeja
ja neuvonantajia, joiden mielipiteisiin hän nojaa ja joiden ohjeita hän noudattaa,
hänestä ei koskaan tule oikeaa kirkon johtajaa. Mitä vähäisempi suosikkien
määrä on, sitä heikommalla perustalla piispa liikkuu – ja Luoja armahtakoon
sitä piispaa, joka nojautuu yhteen ainoaan ihmiseen. Sillä johtaja kuuntelee
muita, mutta päätöksensä hän tekee itse, ja ennen kaikkea hän ottaa vastuun
päätöksistään.
Johanneksen kohdalla tämä voitiin
havaita selvästi silloin, kun Konstantinopolin patriarkka antoi hänen
tehtäväkseen toimia Viron kirkon locum tenensinä. Hän hoiti tehtävänsä, ja hän
vastasi siitä. Luultavasti hänestä oli samantekevää, että hän tuolloin joutui
Moskovan patriarkaatin ”mustalle listalle”.
Myöhemmin oli helppo meritoitua
Moskovan silmissä tuomitsemalla Johannes ja hänen hoitamansa tehtävä. Mukaanmenijöitä
riitti.
Moskovan suuntaan kumarretaan yhä
enemmän. Oikein konkreettinen todiste siitä oli piispa Arsenin runsaan vuoden
takainen vierailu Viroon, metropoliitta Korneliuksen johtaman Moskovan
patriarkaatin alaisen kirkon vieraaksi niin Tallinnassa kuin Narvassakin,
ottamatta minkäänlaista yhteyttä sisarkirkkoomme, Viron Apostoliseen
Ortodoksiseen kirkkoon tai sen päämieheen, Tallinnan ja koko Viron
metropoliittaan Stefanokseen. Kukaan Suomen ortodoksisessa kirkossa ei
puuttunut Moskovan patriarkaatin uutisointiin vierailusta, ei edes siihen, että
piispa Arsenin kerrottiin edustavan Karjalan ja koko Suomen arkkipiispaa.
Ehkä hän edustikin? Ehkä arkkipiispa
juuri siksi halusi hänet jo tämänvuotisessa kirkolliskokouksessa nostaa Oulun
metropoliitan istuimelle?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti