Joulun alla
joku iltapäivälehti otsikoi jonkun juttunsa jotenkin siihen tapaan, että koko
joulu menee pilalle, jos joulukinkun paisto epäonnistuu. Ja myöhemmin otsikot
kertoivat ihmisten muuttuvan suorastaan hirviöiksi asioidessaan kaupoissa
jouluryysiksen aikaan. Väistämättä molemmat ”uutiset” toivat mieleeni Juice
Leskisen joulurenkutuksen Sika.
Sillä
jonkinlaiseksi renkutuksesihan se helposti mieltyy – niin, että teksti jää
kuulematta. Tosiasia kumminkin on, että tekstissä on varsin syvä ja koskettava
sisältö kuten Juicen monissa muissakin kepeiltä sanailoitteluilta tuntuvissa
lyriikoissa.
Sillä
mitä muuta Sika on kuin kaupallisen joulunvieton huikea kritiikki?
Se
kertoo sen saman, minkä iltapäivälehtien joulunalusotsikot: joulu menee
pilalle, ellei kinkun paisto onnistu – ja ihminen muuttuu hirviöksi tavaratalon
jouluhuumassa:
”Jouluruuhkassa
ihminen sokkona ryntää.
Kadulla
adventtisohjoa kyntää.”
Ja
kaiken ostoshysterian jälkeen todellakin koko joulu on kinkku ja ”Joulun tähti
ehdoton on SIKA!”
Mitenkään
erityisen hämmästyttävää tietenkään ei ole, että useimmat kuulijat saavat
korviinsa rallatuksen, joka saattaa kuulostaa vastenmieliseltä, jopa jollakin
tapaa rienaavalta. Sillä suuri juhlahan joulu on – vietetään sitä nyt mistä
syystä tahansa. Eikä Juicekaan sano, kuinka joulua pitäisi viettää…
Toki Juicen teksteissä on nähty
jumalanpilkkaakin, kun – erityisesti – laululyriikkaa on kuunneltu puolella
korvin. Silloin on tietenkin helppo mieltää jokainen pyhiin arvoihin
vihjaavakin kriittinen teksti pilkkalauluna – syventymättä siihen, mitä
kritisoidaan, tai huomaamatta sitä, miten kevyiltäkin tuntuvissa teksteissä on
varsin usein pohdiskeleva pohjavire.
Juice, tuo koko kansan ”legenda
vuolas ja väsymätön”, on lisäksi vain yksi puoli Juhani Leskisestä. Sikäli kuin
tiedän, hänen ystävänsä eivät kutsuneet häntä Juiceksi vaan Jussiksi. Ja myös
Juice Leskisessä on rockartistin lisäksi toinenkin puoli. Hän on useita
kokoelmia julkaissut runoilija, jonka runoissa on tekijälle tyypillisen
sanaleikittelyn takana suurta vakavuutta.
Esimerkiksi kokoelmassa Jumala on (1996) Leskinen
kirjoittaa: "jumala on, / vaikka ei uskoisi". Hän ei anna Jumalalle
ominaisuuksia, ei kerro, millainen tämä on. Sen sijaan hän jo
laululyriikoissaan esittää monta Jeesus –hahmoa, joiden kaikkien merkittävin
attribuutti on rakkaus. Eräs traagisimmista on Rakkauden ammattilainen
–tekstissä (Yölento, 1986)
Mutta joulu, kinkku ja sika.
Jouluaaton vastaisena yönä
paistetaan kinkku – sinappihuntunsa se saa aattona ennen jouluateriaa. Tietysti
”on äiti laittanut kystä kyllä”, vaikka isä on näinä päivinä varmaan osallistunut
ruoanlaittoon myös. ”Kuusen pienet kynttiläiset valaisevat somasti” – mutta epäilen,
tokko lapsukaiset laulelevat sen ympärillä sulosti.
Koko joulu on sanoitettu
joululauluihin – ja ”siitä tuntee joulun”: kaunista se on, harrasta joidenkin
laulujen mukaan ja niinkin riemullista, että vanhuskin unohtaa vaivansa ja
yltyy yhteiseen ilonpitoon.
Niin, tuntuuhan se tietysti vähän
rienaavalta, kun Juice vetäisee:
”Joulu on täynnä kinkkua, kylkeä,
potkaa,
läskiä, niskaa ja tietenkin votkaa.
Kun loppuu aatto ja alkaa yö
niin ihminen on sitä mitä hän syö.”
Eikä se todellakaan Juicen vika ole,
että tämäkin kuva joulusta on totta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti