Palaan vielä hiukkasen edellisessä blogissa
käsittelemääni aiheeseen. Kirjoitin kuljeuspalveluista, jolloin on mahdollista käyttää taksia asiointi- ja vapaa-ajanmatkoihin.
Palvelu -sanan käyttäminen on hiukan hassua, sillä varsinaisista taksipalveluista ei
kovin suuresti kannata puhua: useimmat taksit tekevät taksikyydistä vain
omin-jaloin-liikkuvan esineen kuljettamisen paikasta a paikkaan b. On sattunut,
että lähijunassa saa palvelua toisin kuin matkatessaan taksilla.
Mutta en yleistä: on myös sellaisia takseja, joiden
kuljettajat ovat käsittäneet, että taksin ajaminen ei ole pelkkää autolla
ajamista vaan että se on palveluammatti.
Minulla on runsaasti omakohtaista kokemusta molemmista
tavoista.
Kun kävin päivittäin sädehoidoissa syöpätautien
klinikalla, kuljetuksistani huolehti koko ajan sama taksihenkilö, Jos olin
väsynyt, sain torkkua kaikessa rauhassa. Jos olin jännittynyt, täma asiat
aistiva henkilö jutteli mukavia kanssani. Jos olin lukenut jonkin kiintoisan
kirjan, hän jaksoi kuunnella selostustani, esittää kommentteja ja kysymyksiä –
ja kertoa omista lukukokemuksistaan.
Varmaan hän on harvinaislaatuinen taksinkuljettaja, mutta
kokemukseni mukaan hän ei ole aivan ainoalaatuinen.
Toisaalta on tapahtunut, että kun taksi tulee noutamaan
minua lumisateisena päivänä, jolloin jalkajäytävän ja ajokaistan väliin on
jäänyt korkea lumivalli, ja kuljettaja näkee vaivaisen askellukseni
ulkoportaita alas, hän ei vaivaudu edes avaamaan ovea minulle. Oven avaamiseksi
sanon sitä, että kuljettaja nousee autosta ja tulee aukaisemaan oven – en sitä,
että hän kurkottaa istuimen yli ja työntää oven rakoselleen.
On myös niin, että muutamista taksinumeroista tilatessani
taksin saan heti tietää, kuinka kauan minun on odotettava – toisin sanoen: en
joudu selkä- ja polvivaivaisena seisoskelemaan kylmässä tuulikaapissa
kohtuuttomia odotusaikoja. Olen antanut kertoa itselleni, että tällainen palvelu
on aivan mahdollista, tilaapa taksin mistä tahansa. Totta kai se teettää
enemmän työtä kuin ilmoitus, että varausnumero on se-ja-se.
Nythän on niin, että että kaikki taksikyydit, saapa
sitten palvelua osakseen tai ei, ovat samanhintaisia, koska Suomessa taksien
perimät maksut vahvistaa valtioneuvosto.
Hinnoittelussa ei siis ole olemassa halpistakseja.
Edellisen blogikirjoitukseni kynnyskysymys oli siinä,
mistä kaupunkikortin tai kuljetuspalvelukortin (kuten sen nimi Vantaalla on)
onnellinen haltija saa tilata taksin.
Minulla ei ole mitään huomauttamista pitkistä
odotusajoista, kun olen tilannut taksin lähteäkseni kotoa, mutta arvelenkin
taksin silloin tulevan Korson taksitolpalta. Sen sijaan tilatessani taksia niin
paluumatkalle missä nyt olenkin sattunut olemaan odottelu saattaa venyä
sietämättömän pitkäksi.
Koska kaikki taksit veloittavat matkakulut mittarin
mukaan, en tyhmissä vanhan naisen aivoissani käsitä, miksi kaupunki keskittää
palvelut.
Tosin Vantaan sosiaalitoimesta kerrottiin näin olevan
siksi, että kaikki taksinkuljettavat olisivat tasa-arvoisessa asemassa.
Hallelujaa! sanon minä. Palveluntuottajien
tasa-arvoisesta asemasta kannetaan huolta – mutta ei asiakkaiden.
Koska kuvittelen, että näinhän se menee: se vammaiskortillinen siellä
jossakin matkan takana kyllä odottaa – eihän se saa tilata muualta taksia!
Joten välissä voi heittää pari keikkaa, kun kohdalle sattuu. Valittakoon
vammainen sitten taksitarkastajalle!
Ja koska siis olen vanha ja vammainen, en ymmärrä tätä
logiikkaa: jos saa samalla rahalla hyvää ja huonoa, valitsee huonon. Vammainen
ei itse voi valita.
Lopuksi matkapäivän saldo: vajaan tunnin seisoskelun
aiheuttama mieletön selkä- ja polvikipu, joka ei loppunut yhteen päivään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti