Useammassa kuin kahdessa kirjassani olen käsitellyt aihetta,
jossa yksi tai useampi lapsista tai nuorista on ”erilainen” ihonvärinsä,
kielensä ja/tai kulttuurisen taustansa vuoksi. Olen tehnyt niin, koska olen –
ehkä hiukan naiivisti – kuvitellut, että tällaisten asioiden kuvaaminen
erityisesti lastenkirjoissa lisää suvaitsevaisuutta.
Olen yleensäkin käsitellyt melkein jokaisessa kirjassani
jollakin tavalla ”erilaisuutta” esimerkiksi vammaisen lapsen näkökulmasta tai
homoseksuaalin nuoren osalta. Olen kirjoittanut, miltä tuntuu, kun äiti on niin
vakavasti psyykkisesti sairas, että hänen sairautensa päättyy kuolemaan –
itsemurhaan. Kaikessa kirjoittamisessani olen kuvitellut, siitäkin huolimatta,
että ”tarinankertominen on tarinankertomista”, että edes hippusen tietoa
lisäämällä voi kasvattaa ymmärtämystä ja suvaitsevaisuutta.
Ehkä kaikki tuo johtuu lapsuudestani, jonka muutama
ensimmäinen vuosi oli hyvin onnellinen, mutta joka päättyi siihen, että äitini
sairastui keuhkotautiin ja kaikki entiset kaverini kylässä alkoivat nimittää
minua basilliksi.
Voisin sanoa, että jouduin eräänlaisen rasismin kohteeksi.
Voisin sanoa, että jouduin eräänlaisen rasismin kohteeksi.
Ne lapsethan eivät edes tienneet, mikä basilli on. En
minäkään tiennyt.
Aina on ollut ja aina tulee olemaan ihmisiä, jotka eivät
suvaitse erilaisuutta.
Minkään valtion laki ei milloinkaan tule muuttamaan sitä
tosiasiaa, että aina on olemassa ihmisiä, joiden mielestä homoseksuaalisuus on
syntiä tai luonnonvastaisuutta, ominaisuus, josta voi parantua tai eheytyä.
Aina on ollut ja aina tulee olemaan ihmisiä, jotka pitävät
itseään parempina kuin muut – eikä se johdu uskonnosta, ihonväristä tai
seksuaalisesta suuntautumisesta. Aivan samalla tavoin, kuin yhä edelleen on
hyvin runsaasti ihmisiä, jotka yhden Raamatun kohdan kirkkaasti muistavat ja
sen mukaan elävät: ”Köyhät teillä on aina keskuudessanne.”
Ellen muuta, nämä katkerat totuudet olen pitkän elämäni
aikana oppinut. Kukaan ei halua elää sellaisessa maailmassa, jossa jokainen
antaa kykyjensä mukaan ja saa tarpeidensa mukaan.
Mutta sitä en ole oppinut, miksi näin on.
Mutta sitä en ole oppinut, miksi näin on.
Kyllä – tietyllä tavalla nämä asiat kuuluvat hyvinkin
yhteen.
Yksinkertaisesti kysymys on siitä, että ihan aikuisten
oikeasti olisi tehtävä lähimmäiselleen juuri niin kuin haluaa lähimmäisensä
tekevän itselleen. Näin se on, puhutaan sitten kantasuomalaisista köyhistä,
maahanmuuttajista, vammaisista tai mistä ihmisryhmästä tahansa – ryhmästä
siksi, kun ei oikein osata puhua ihmisistä.
Mutta ”Herra, kuka on lähimmäiseni?”
Osaan kuvitella liudan varsin nokkeliakin vastauksia, jotka
saisin, jos esittäisin vakavasti tämän kysymyksen.
Enkä ole esimerkkihenkilö, joka käyttäytyy niin kuin tietää
olevan oikein.
Lähimmäisyys on kuitenkin, myös se, kaksisuuntainen suhde.
Se ei ole minä – se vaan minä – sinä. Ja nyt lähestyn käsitettä rasismi.
”Timo Makkonen on määritellyt rasismin
seuraavasti: ´Rasismia ovat – – sellaiset uskomukset ja toiminnot, jotka
pohjautuvat ajatukseen ihmisryhmien perustavanlaatuisesta kulttuurisesta ja/tai
biologisesta erilaisuudesta, ja jotka oikeuttavat ihmisryhmien negatiivisen
kohtelun tällä perusteella.´ Rasismiksi
määritellään sekä kansainvälisten sopimusten että tutkijoiden piirissä yleensä
nykyään myös kulttuurinen rasismi. Lisäksi puhutaan vaikeasti
havaaittavasta piilorasismista.” (Wikipedia)
Tarkoitan aivan yksinkertaisesti, että minäkin koen tulleeni
loukatuksi, kun minua nimitellään, kritisoidaan ja joskus suorastaan loukataan
kulttuurisen taustani vuoksi.
Viattoman naiiviuteni melkein menettäneenä uskon, että rasismista
voi toivoa päästävän eroon tai ainakin voi toivoa sen huomattavasti vähenevän,
kun lähimmäisyyden kaksisuuntainen suhde ymmärretään, hyväksytään ja otetaan
tosissaan.
Mutta juuri se vaatii runsaasti aitoa suvaitsevaisuutta.
Kuva: Ilja Karsikas,
kuvitusta Hellevi Salmisen lastenromaaniin
Naapuriin muuttaa noita
1 kommentti:
Ihanaa tekstiä! Olen onnellinen Sinusta! Siunausta ja iso halaus!
Lähetä kommentti