Tämä on fiktiivinen tarina, jollaista ei maamme
kaltaisessa hyvinvointiyhteiskunnassa oikeasti voi tapahtua. Mahdolliset
yksittäiset samankaltaisuudet todellisuuden kanssa ovat siis pelkkää sattumaa.
Kuten monet ihmiset myös K sairastui ja meni
työterveyslääkärin vastaanotolle. Hän sai viikon sairausloman, mutta ei
toipunut työkykyiseksi sinä aikana. Työterveyslääkäri lähetti K:n tiettyihin
kokeisiin ja jatkoi hänen sairauslomaansa. K:n sairaus paheni, ja
työterveyslääkäri näki aiheelliseksi lähettää K:n erikoislääkärin tutkimuksiin.
K:n työnantajan työterveyspalvelut kattoivat vain
yleislääkäritason, eikä työnantaja suostunut työterveyslääkärin ehdotukseen K:n
lähettämisestä yksityisen erikoislääkärin tutkimuksiin. Työnantajalla oli siihen
täysi oikeus. Niinpä työterveyslääkäri lähetti K:n julkisen sektorin
erikoislääkärin vastaanotolle, koska K:lla ei ollut varaa itse kustantaa
yksityisen sektorin palkkioita.
Aika kului – vaikka tietenkään aika ei kulu; millaista
kulunut aika on? Nukkavierua, ehkä?
Mutta meni viikko, meni toinenkin – ja K:n sairaus oli
ikään kuin muuttumassa entistä pahemmaksi. K nilkutti enää vaivoin
kyynärsauvojen varassa.
Kerran tuona odotuksen aikana K joutui turvautumaan
päivystävään lääkäriin mielettömien kipujensa takia. Päivystävä lääkäri sattui
olemaan keikkalääkäri, joka ei ihan oikeasti osannut kirjoittaa
lääkärinlausuntoa oikein vaan muutti K:n sairauden yllättäen tapaturmaksi.
Mitä K:n työnantaja luonnollisesti kummeksui – kummeksui
niin suuresti, että soitti päivystyspisteeseen ja tiedusteli lääkärinlausunnon
kirjoittanutta lääkäriä. Ja sai tietää, ettei sellaista lääkäriä saanut
puhelimeen, koska sellaista lääkäriä ei ollut…
Työnantaja esitti ihmetyksensä K:lle.
K soitti päivystyspisteeseen ja selitti asiansa. K:lle
kerrottiin, että hän oli soittanut väärään paikkaan.
K soitti saamaansa numeroon, ja sai tietää, että hän
soittaa väärään aikaan.
K soitti seuraavana päivänä oikeaan aikaan, ja sai
tietää, että virheellistä lääkärinlausuntoa ei voi korjata kukaan muu kuin sen
väärin kirjoittanut keikkalääkäri.
Päivystyspisteessä kenelläkään ei ollut vähäisintäkään
tietoa siitä, milloin tämä lääkäri keikkailisi siellä seuraavan kerran. Jos nyt
ylipäätään lainkaan.
K väänsi päivystyspisteen ammattitaitoiselle
puhelinvastaajalle asian ikään kuin rautalangasta ja sai lopulta, monien
aneluiden jälkeen selville, että voi lähettää oikaisupyynnön kirjallisena
päivystyspisteeseen.
Oikaisupyyntölomakkeen voi tulostaa internetistä.
K:lla ei ollut tulostinta.
K:lla oli sentään jokunen ystävä, joka saattoi tulostaa
oikaisuvaatimuslomakkeen, ja niin K täytti sen asianmukaisesti ja lähetti
konventionaalisessa postissa päivystyspisteeseen.
Niin hän sai oikaisun virheelliseen lääkärinlausuntoon.
Lopulta K pääsi myös erikoislääkärin vastaanotolle ja sai
diagnoosin, joka ei ollut lainkaan miellyttävä ja joka merkitsi elinikäistä
sairautta.
K sai asiaankuuluvan lääkityksen. Pitkään kestäneen
odotuksen aikana sairaus oli kehittynyt niin vaikeaksi, ettei lääkehoito siihen
viikossa, eipä kuukaudessakaan tuonut juuri apua.
Tilanne olisi kuulemma ollut toinen, jos lääkitys olisi
aloitettu ensi oireiden aikaan.
Jos diagnoosi olisi tehty heti.
Jos K olisi päässyt erikoislääkärin tutkimuksiin heti.
K:n sairausloma jatkui. Työnantaja maksoi palkkaa
kahden viikon ajalta. Sen jälkeen K:n piti saada päiväraha KELAlta.
K toimitti lääkärintodistuksen KELAan. Meni viikkoja.
Vihdoin KELAlta tuli lisäselvityspyyntö.
K oli käynyt useita kertoja lääkärin vastaanotolla,
samoin erilaisissa kokeissa. Lääkärinlausunnon mukaan hän ei kyennyt liikkumaan
julkisilla liikennevälineillä, joten hän käytti matkoilla taksia ja maksoi
taksimatkat, joista teki välittömästi korvaushakemuksen KELAlle.
K maksoi tietenkin lääkkeensä apteekissa. Tai
rehellisyyden nimissä: hän maksoi 60 prosenttia lääkkeiden hinnasta, koska elettiin vielä tammikuuta.
K hankki lisäselvityksiä ja toimitti ne KELAlle.
K tiedusteli, miten pitkään matkakorvauskäsittely kestää,
ja sai kuulla sen kestävän viisi viikkoa.
K kysyi, milloin päiväraha maksetaan, ja sai kuulla, että
ehkä parin viikon kuluttua lisäselvitysten toimittamisesta.
K ihmetteli, miten hän tulee toimeen – miten hän menee
seuraavan kerran lääkärin vastaanotolle – miten hän maksaa apteekissa uudet
lääkkeensä. K kertoi olleensa ilman minkäänlaisia tuloja runsaan kuukauden.
- Niin, vastasi KELAn ammattitaitoinen virkailija tiskin
toisella puolella ja kallisti kauniisti kammattua päätään hiukan vasemmalle.
Niin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti