Olin muutama päivä sitten Kulttuurikeskus Sofian Pyhän Viisauden
kappelissa palveluksessa, jossa toimitettiin sairaanvoitelun sakramentti. Olin
siellä siksi, että suuresti koin tarvitsevani tämän sakramentin antamaa voimaa
elämääni.
Silloin, kun syöpä ensimmäisen kerran ryhtyi minuun,
samoin molemmilla sen uusiutumiskerroilla, pyysin rippi-isääni toimittamaan
sairaanvoitelun sakramentin minulle.
Ortodoksisen kirkon sairaanvoitelun sakramentti on
tyystin eri juttu kuin katolilaisen kirkon viimeinen voitelu. Se ei ole
kuolemaan valmistava toimenpide, vaan elämän ja parannuksen mysteerio. Pappi
tai piispa pyhittää öljyn – rukoilee, että Pyhä Henki siihen laskeutuisi, aivan
kuten vedenpyhityksessä rukoillaan Pyhän Hengen laskeutumista pyhitettävään
veteen, jotta Jumalan parantava armo vaikuttaisi niin siunatun öljyn kuin veden
kautta.
Sairaanvoitelun sakramentin tarkoituksena on parantaa
ihminen niin sielultaan kuin ruumiiltaan. Sairaanvoitelun sakramentti ei
kuitenkaan ole mikään simsalabim, joka yliluonnollisesti parantaisi kaikki
fyysiset sairaudet – eikä sen vaikutusta vähennä se, että, kuten minun
tapauksessani, syöpä on vaatinut lääketieteellistä hoitoa niin
ensiesiintymisensä aikaan kuin uusintakierroksillakin.
Ortodoksinen kirkko näkee myös lääkärien kautta saadun
avun Jumalan suurena lahjana.
Ensisijaisesti olen kokenut, että ihmeellinen rauha ja
voima on siirtynyt minuun jokaisella kerralla: syöpä ei ole minua nujertanut,
vaan elämme kohtalaista rinnakkaineloa nyt pitkästi kolmattakymmenettä vuotta.
En usko, että ilman sairaanvoitelun sakramentissa välittynyttä Jumalan
armovoimaa olisin kestänyt kaiken niin kepein mielin kuin olen kestänyt.
Olen useasti ajatellut, että sairaanvoitelun sakramentin
syvin tehtävä onkin tämän voiman saaminen sairauden kestämiseen.
Uskon myös, että pyhitetyllä vedellä on ollut
vaikutuksensa, kun siedettävin sivuvaikutuksin ruumisparkani kesti vuosikaudet
sytostaattihoitoa lääkevalmisteella, joka lääketehtaan ilmoituksen mukaan sopii
erittäin huonosti yli 60 –vuotiaille.
Kun olin runsaat puoli vuotta syönyt tätä Xeloda –nimistä
myrkkyä lääkärini syöpäklinikalla ihmetteli, miten vähin sivuvaikutuksin siedän
täyttä annosta. Kerroin, että nautin myrkyt pyhitetyn veden kanssa. Lääkärini,
joka muuten on aivan ihmeellinen nuori nainen, katsahti vähän epäillen, ei
sanonut sen enempää, enkä minä todistamaan ruvennut hänelle.
Mutta kun tuli seuraava käynti, kun sivuoireet pysyivät
edelleen siedettävinä ja hän taas lausui julki ihmetyksensä, muistutin häntä
pyhitetystä vedestä. Hänenkin suhtautumisensa oli muuttunut – hän kysyi: Mistä
sitä pyhitettyä vettä saa? Pidin lyhyen oppitunnin ortodoksisuudesta keskittyen
erityisesti sakramentteihin ja vedenpyhitykseen.
Myrkyt ovat kuitenkin myrkkyjä, solumyrkytkin, joihin ei
ainakaan vielä ole kyetty asentamaan tunnistinta syöpäsolujen erottamiseksi
terveistä soluista. Niinpä vähitellen alkoivat jalkapohjani haavautua, ja
hoitelin niitä ohjeen mukaisesti apteekin valmisteilla.
Sitten ystäväni Ilkka, jota nimitän aikamme
palkattaparantajaksi, oli käynyt pyhällä Athos –vuorella ja toi minulle sieltä
pyhitettyä öljyä. Kokeilin sitä jalkapohjiini Bepanthenin asemesta, ja katso:
haavat alkoivat parantua. Vielä toisenkin kerran sain Ilkalta Pyhän vuoren
–öljyä, ja toiset ystäväni toivat pyhitettyä öljyä Pietarista Rilan
luostarista, missä lepäävät pyhän Johannes Kronstadtilaisen reliikit, sekä
Kiovan luolaluostareista.
Ja niin jalkani sietivät hoitoja hämmästyttävän pitkään.
Sivuoireet muuttuivat liian vaikeiksi vasta viime kesänä, melkein kolmen vuoden
hoitojakson jälkeen.
No niin no.
Lehdet – niin naistenlehdet kuin iltapäivälehdet – ovat
melkein pullollaan tositarinoita ihmisistä, jotka parantuivat syövästä.
Ihmisistä, jotka kestivät rankat hoidot.
Jotka matkustivat ulkomaille saamaan uusinta tehohoitoa.
Ja kaikki he parantuivat ja julistavat, että syöpä on
voitettu!
Eikä kukaan heistä tarvinnut mitään hupsuja ortodoksisia
pyhityksiä öljyihinsä tai vesiinsä, ei viimeisiä tai viimeistä edellisiä
voiteluita. Piti vain pysyä vahvana ja taistella.
Olen iloinen heidän puolestaan.
Minä en oikeastaan ole vahva, sillä kaikkihan ei ole sitä
miltä näyttää. Minä tarvitsin ja tarvitsen yhä kirkkoni sakramenttien antamaa
voimaa jaksaakseni.
Olen myös hyvin tietoinen siitä, että Suomessakin kuolleisuus
on sataprosenttinen.
Eräänä päivänä kuolema ei käännykään ovelta, heilauta
kättään ja sano: Nähdään.
Tämä oli se, mihin sairaanvoitelun sakramentti valmisti
minua ja vahvistaa minua: kestämään sen tosiasian, että ei elämästä selviä
hengissä. Mutta myös vahvistamaan uskon, että ei elämä lopu kuolemaan. Tämä
elämä on oikeastaan välivaihe, ja se on annettu meille elettäväksi tässä ajassa
ja tässä maailmassa, joskaan ei tästä maailmasta.
Uskomattoman monet ihmiset tosin uskovat vakaasti, että kun
kuolema tulee, se on sitten siinä.
Luin vastikään hauskan episodin Amos Ozin loistavasta
teoksesta A Tale of Love and Darkness. Oz kertoo vanhasta emeritusprofessori
Bergsonista, filosofista, joka viimeisinä vuosinaan pohdiskeli kysymystä siitä,
mitä on tai ei ole kuoleman jälkeen. Jotkut nuoret opiskelijat olivat sitä
mieltä, että se on sitten siinä.
Bergson päätteli: mahdollisuudet ovat 50 prosenttia
puolesta ja 50 prosenttia vastaan.
Sitten hän sanoi jotenkin näin: Minä olen juutalainen.
Minä olen keskieurooppalainen juutalainen, natsien holokaustin elänyttä sukupolvea. Tuollaiset selviytymismahdollisuudet eivät
ole ollenkaan huonot.
Olen mieluusti hupsu ortodoksi, joka uskoo siihen, että
mikään ei synny tyhjästä eikä suljetussa systeemissä mikään voi kadota.
Vielä hupsumpaa on tietysti uskoa sellaistakin, että
luonnonlait jotenkin merkillisesti mukautuvat, jopa kumoutuvat, jos Jumala
näkee sen tarpeelliseksi.
Ettei elämä todellakaan lopu pitkäänperjantaihin. Että
pääsiäisen ylösnousemus kaikessa mahdottomuudessaan on totta.
Että yhtäkkiä huomaa, miten sairaanvoitelun sakramenttiin
sisältyy myös pääsiäinen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti