Demokratia on eräs niistä abstraktioista, jotka ovat
kiehtoneet minua suuresti vuosikymmenet.
Demokratia on eräänlainen unelma, joka ihmismielissä
heräsi jo muinaisten kreikkalaisten kaupunkivaltioissa.
Demokratia on toteutumaton kaunis haave.
Demokratia ei sanana silti kuulosta korvaani kauniilta,
siinä on ihan liikaa konsonantteja ja aavistus demonisuutta.
Silti myös kirkossamme (Suomen ortodoksinen kirkko)
pyritään toteuttamaan demokratiaa.
Kahdessa tapauksessa voidaan kirkkomme nähdä toimivan
lähes demokraattisesti.
Ensimmäinen tapaus on seurakunnan kirkkoherran vaali. Siinä
hiippakunnan piispan ehdolle asettamista hakijoista seurakuntalaiset voivat
äänestää haluamaansa henkilöä, ja äänimäärä ratkaisee, kenet valitaan.
Toinen, hiukan komplisoidumpi tapaus, on
seurakunnanvaltuustojen vaali. Kaksi seurakunnan äänivaltaista jäsentä voi
asettaa ehdokkaita vaaliin. Seurakunnan äänivaltaiset jäsenet äänestävät
asetettuja ehdokkaita, joista valitaan tietty määrä valtuustoon siinä järjestyksessä
kuin he ovat saaneet ääniä.
Tämä ei kuitenkaan ole yksiselitteinen juttu. Seurakunta
onkin jaettu alueisiin, ja jokaiselta alueelta valitaan tietty määrä valtuutettuja
sen perusteella, kuinka paljon kullakin alueella asuu seurakunnan jäseniä.
Tämä kuulostaa peräti demokraattiselta.
Mutta päätöksenteossa demokratia katoaa: oman alueen
edustajat valtuustossa eivät päätä alueensa asioista, vaan koko valtuuston enemmistö.
Seurakunnanvaltuusto on seurakunnan ylin päättävä elin.
Kuitenkin on runsaasti sellaisia asioita, joista päätöksen
tekee seurakunnanneuvosto. Lisäksi on runsaasti sellaisia asioita, joista
käytännössä päätöksen tekee seurakunnanneuvosto, ja seurakunnanvaltuusto toimii
sen jälkeen eräänlaisena kumileimasimena, joka hyväksyy neuvoston päätöksen.
Demokratian kannalta tämän tekee mielenkiintoiseksi se,
miten hyvin vaikutusvaltaisen seurakunnanneuvoston jäsenet valitaan.
Neuvoston jäsenet valitsee valtuusto.
Monissa seurakunnissa pidetään erinomaisena asiana, että
neuvostossa on eri henkilöitä kuin valtuustossa. Useasti kuitenkin neuvostoon
valitaan niitä, jotka ovat olleet ehdokkaina valtuustoon eivätkä ole tulleet
valituiksi – toisin sanoen niitä, jotka eivät nauti seurakuntalaisten riittävää
luottamusta.
Luottamushenkilöitähän niin valtuuston kuin neuvostonkin
jäsenet ovat.
Tämä ei mielestäni ole enää demokraattista.
Kirkkomme ylin päättävä elin on kirkolliskokous, jonka
jäseniä ei valita demokraattisesti.
Kirkolliskokouksen jäseniä ovat hiippakuntien piispat ja
apulaispiispa, sekä 11 papiston edustajaa, kolme kanttorien edustajaa ja 18
maallikkojäsentä.
Kirkolliskokousjäsenten maallikkojäsenten valinta
tapahtuu niin mutkikkaasti, että siinä äkkinäinen varsin hämmentyy. Se menee
jotenkin näin:
Jokaisessa seurakunnassa seurakunnanvaltuusto valitsee oman
seurakuntansa ehdokkaat kirkolliskokouksen maallikkojäseniksi – mutta ei siinä
kaikki: valtuusto valitsee myös maallikkojen edustajien valitsijamiehet. Toisin
sanoen: valtuusto valitsee huomattavasti enemmän ehdokkaita kuin
kirkolliskokouksen jäseniksi kyseisestä seurakunnasta valitaan. Ja sitten
valtuusto valitsee henkilöt, jotka näistä valituista äänestävät salaisesti
kirkolliskokouksen jäsenet.
Tämä ei oikeastaan ole demokratiaa. Tämä on enemmänkin
taktikointikilpailu.
Kaikkein huvittavinta demokratian kannalta tässä
kirkolliskokouksen maallikkojäsenten valintaprosessissa on se, että
varsinaiseksi kirkolliskokousehdokkaaksi kelpaa kuka tahansa ”ortodoksisesta
kristillisestä vakaumuksesta tunnettu kirkon jäsen, joka ei ole vajaavaltainen…”.
Kirkolliskokouksen maallikkojäsenehdokkaan ei ole tarvinnut olla valtuustovaaleissa
ehdokkaana, ja vaikka olisi ollutkin, ei hänen ole tarvinnut saada monenkaan
seurakuntalaisen ääntä.
Mutta kuten sanoin: tässä ei mielestäni toimi demokratia
vaan taktikointi.
Tavallisen seurakuntalaisen näkökulmasta olisi myös
erinomaisen kiintoisaa tietää ne perustelut, miksi tiettyjä ihmisiä ehdotetaan
kirkolliskokouksen maallikkojäseniksi.
Miksi esimerkiksi NN, joka ei ole onnistunut keräämään
riittävää äänimäärää seurakunnassa useammissa valtuustovaaleissa päästäkseen
seurakunnanvaltuustoon, on niin tärkeä, että hänet ehdottomasti halutaan
kirkolliskokouksen maallikkojäseneksi? Mikä on hänen antinsa kirkollemme?
Mutta nämähän ovat kysymyksiä, jotka varsinaisesti eivät
liity demokratiaan vaan pikemminkin taktikointiin.
Ja vastaukset ovat silloin täysin turhia.
Tämän konkretisoituneen abstraktion helmiä olisi varsin
jännittävä seurata, ellei se koskettaisi syvästi niinkin arvokasta asiaa kuin
kirkkomme uskottavuutta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti