Minä rakastan punaista ja erityisesti siksi, että
punainen ei ole väri – se on mielentila.
Olen lukenut jonkin verran Joseph Ratzingerin kirjoja ja
olen löytänyt niistä hienojen oivallusten lisäksi todellista, syvää
kristillisyyttä. Melkein voisin sanoa rakastavani hänen tekstejään, hänen
tapaansa kirjoittaa.
Näiden kahden mieltymykseni tähden minun voisi olettaa
olevan suuresti ihastunut paavi Benediktus XVI punaisiin kenkiin. Jotkut ovat
kertoneet niiden olevan merkkituote. Merkki on kuulemma Prada.
Olkoon vaikka ristiriitaista, mutta paavin punaiset
kengät ovat häirinneet minua suuresti – ei vain sen amerikkalaisen elokuvan
takia, jota en ole nähnyt.
Prada ei ole kovin edullinen merkkituote. Ja minulla
saattaa olla väärä käsitys, kun kuvittelen paavinkin joskus tehneen
jonkinlaisen köyhyyslupauksen.
Ainakin olen ymmärtänyt, että ortodoksisessa kirkossa munkit
kuten nunnatkaan eivät vihkimyksessään sitoudu ainoastaan naimattomuuteen vaan
myös köyhyyteen. Köyhyys lienee virheellinen ilmaisu – tarkoitan, että he
sitoutuvat siihen, etteivät omista mitään. Enkä nyt tarkoita vähäisiä esineitä
kuten vaikkapa kirjoja ja henkilökohtaisia tarvikkeita.
Minulle on kerrottu, että jos jollakulla nunnalla tai
munkilla on sellaisia taitoja, että hän kykenee esimerkiksi vaikkapa
kirjalliseen tai taiteelliseen työhön, ja hänellä on suurempiakin tuloja tämän
erityislahjansa takia, nuo tulot menevät luonnollisesti luostarille.
Luostarissahan sen asukkailla on vapaa ylöspito ja käsitykseni mukaan luostari
myös maksaa heidän tietyt erityiskulunsa.
Arvelisin, että myös ne kulut, joita verotuksessa nimitetään ammatinharjoittamisesta
aiheutuneiksi kuluiksi.
Vähän niin kuin ennenaikaisissa kibbutseissa tapahtui.
Ja se on kaunista ja hyvää. Koska kiitos ja kunnia kaikesta
luostariasukkaan menestyksestä kuuluu Jumalalle – niin olen oppinut, kun olen
keskustellut joskus joidenkin luostarisisarten kanssa.
Pappismunkeille saattaa toisinaan käydä huonosti. Heidät
voidaan valita piispoiksi. Käsittääkseni heidän ei kuitenkaan tuolloin tarvitse
luopua munkkeudestaan.
Piispan elämä on toisenlaista kuin luostarissa kilvoittelevan
veljen, kleerikon tai tavallisen munkkiveljen.
Toki piispakin voi elää askeettina; niin kerrotaan
arkkipiispa Paavalin tehneen. Voi olla, ettei hän omistanut sitä mökkiään, jota
isä Alexander Schmemann päiväkirjamerkinnöissään ihastelee ja jonka saunassa
hän joutui muistaakseni pariinkin kertaan saunomaan. Löylyjen lempeydestä ei
kerrota.
Enkä muista liioin kenenkään piispamme kulkeneen Pradan
punaisissa kengissä – mustien kenkien merkillisyyttä on vaikeampi tarkistaa…
En kirjoita tätä kateudesta, vaikka myönnän, että vähän
harmittaa, kun varat eivät enää riitä Armanin farkkuihin ja edelliset ovat
kummallisesti kutistuneet kymmenessä vuodessa.
Kirjoitan tätä, kun olen tullut ajatelleeksi kirkon ja
kirkkojen uskottavuutta.
Minähän muodostan paljolti käsitykseni nykyisestä
maailmanmenosta lukemani kaunokirjallisuuden perusteella, eikä se ole ollenkaan
huono mittari. Niinpä olen ollut huomaavinani, että nykyromaanista puuttuu
Jumala lähes kokonaan. Joskus aikaisemmin Jumalaa sentään edes pilkattiin; nyt
vastassa on vaikenemisen muuri. Ja jos kirkosta, kristinuskosta ja uskomisesta
ylipäätään kirjoitetaan, kirjoittaminen on enimmälti kuin olankohautus.
Kaunokirjallisuuteen, joka sinänsä on varsin huono
ilmaisu, luen myös dekkarit, jännityskirjallisuuden – miksi tätä genretä nyt
yhtenäisesti nimittäisikään. Italiasta tulee useampia erinomaisia dekkaristeja,
joiden kuvausta nykyitalialaisesta elämänmenosta on kiehtova lukea jopa ilman
rikosta. Melkein kaikissa kirjoissa kirkko vilahtelee taustalla, ja
epätodellistapa olisi, ellei kirkkoon Italiassa törmäisi; mutta kukaan älykäs
ajatteleva ihminen ei ota sitä vakavasti.
Miksi ottaisikaan?
Muinaisjäännettä, johon kuuluu taru pyhästä Franciscuksesta.
Sen mukaan, mitä hänestä kerrotaan, hän todella eli köyhyydessä. Otti, hupsu,
tosissaan Kristuksen sanat, meni ja möi, mitä hänellä oli, ja antoi köyhille.
Ratzinger on kulkenut paaviutensa ajan punaisissa
pradoissa samaan aikaan, kun suuri osa ihmiskunnasta kurjistumistaan kurjistuu.
Valkoisissa vaatteissaan ja punaisissa kengissään paavi
on vieraillut lukuisissa maissa – sitä en tiedä, onko hän vieraillut kaikkien
niiden maiden suurkaupunkien ghetoissa, joissa kurjistuminen yhä lisääntyy.
Joskus kauan sitten kristinusko oli jakamista – ja paljon
myöhemmin eli unelma samasta ajatuksesta.
Mutta sitten tulevat kaikki nämä Schmemannit, jotka
kirjoittavat, ettei kirkko ole mikään sosiaalinen laitos. Että kirkon tehtävä
on julistaa Jumalan valtakunnan olemassaoloa.
Niin kuin tietysti oikein onkin.
Mutta Jumalan valtakunta – jos on tässä ja nyt – on siis kovin
erilainen eri ihmisille. On hyvin helppo puhua Jumalan valtakunnan sisäisestä
olemassaolosta, kun elää porvarillisen mukavasti. Kun elää leipäjonossa, kun
armeliaisuudesta odottaa jokapäiväistä leipäänsä, varsinkin kun odottaa sitä niin
sanotussa hyvinvointiyhteiskunnassa, ei ehkä tule arvostaneeksi kovin suuresti
kirkkoa ja kirkon edustajia.
Kirkko nyt kumminkin on. Kirkolla on sääntönsä,
kanoninsa, dogminsa, määräyksensä – mitä kullakin kirkolla mahtaa ollakin.
Evankeliumiin ja Kristuksen opetukseen kristilliset kirkot otaksuttavasti pohjaavat
kaikki säädöksensä.
Kirkot opettavat, että tämä ohjeistus koskee kaikkia
kirkon jäseniä aivan samalla tavoin.
Ehkä sinä päivänä, kun kirkot elävät opetuksensa mukaan,
Jumala palaa kaunokirjallisuuteenkin.
Sen odotuksessa, punaisissa kengissä.
2 kommenttia:
Tässä on tietoa paavien punaisista kengistä: http://vitonen.fi/blogit/franciscus-hyppaa-naihin-kenkiin/
Minulla on vanhat mustat Eccot, mutta en olekaan paavi :). Ja koska meidän patriarkaatilla ei ole luostaria Suomessa, käyn töissä, maksan verot, vuokran, ruoan, puhelimen, netin ja erinäisiä avustuksia, kuukaudessa on käyttövaraa noin 200 euroa ruokaan ja kahdelle kissalle. Jos hyvin sattuu eikä kenelläkään ole erityistä tarvetta rahalle, saatan lyhentää Visa-kortin velkaa (kissojen eläinlääkäri, oma laboratorio ym.)
Tässä on tietoa paavien punaisista kengistä: http://vitonen.fi/blogit/franciscus-hyppaa-naihin-kenkiin/
Minulla on vanhat mustat Eccot, mutta en olekaan paavi :). Ja koska meidän patriarkaatilla ei ole luostaria Suomessa, käyn töissä, maksan verot, vuokran, ruoan, puhelimen, netin ja erinäisiä avustuksia, kuukaudessa on käyttövaraa noin 200 euroa ruokaan ja kahdelle kissalle. Jos hyvin sattuu eikä kenelläkään ole erityistä tarvetta rahalle, saatan lyhentää Visa-kortin velkaa (kissojen eläinlääkäri, oma laboratorio ym.)
Lähetä kommentti