Annoin blogini nimeksi Elämää ja koiran elämää.
Arvelen kyllä kirjoittavani paljon ortodoksisuudesta, ja
voihan sitä ihmetellä, miksi sellaisen blogin nimeen sekoitetaan koirat. Mutta
vaikka kirjoitan ortodoksisuudesta, vaikka on se on hyvin tärkeä ja varmaan
tärkein osa elämääni, en ole kovin hurskas.
Arvelen, että useat koirani ovat olleet minua hurskaampia.
Arvelen myös, että ortodoksisuus, nimenomaan elämäntapana, on sekoitus
profaania ja sakraalia.
Briardi Brave Irek I, Irek Isokirsu Ihana, joka oikeastaan
oli tyttären koira, kuunteli hartaasti iltahartaudet äitini kanssa ja
osallistui joskus jopa virrenveisuuseen, kuten äitinikin. Mutta koska se oli
erittäin ekumeeninen koira, myös ortodoksisuus oli osa sen elämää.
Kokonaisen vuoden se toimitti kanssani Aamun Koittoa,
edesmennyttä kirkkokunnan pää-äänenkannattajaa. Sijaistin vuoden verran runsaat parikymmentä
vuotta sitten ensimmäisen kerran lehden päätoimittajaa, joka silloin oli Teuvo
Laitila. Sen vuoden aikana Irek ja minä asuimme kahden viikon jaksoissa: kaksi
viikkoa Kuopiossa, PSHV:n toimitilojen lehtihvarastossa, ja kaksi viikkoa
Kauhavalla, Villa Niityssä. Usein ajoimme Iisalmeen, jossa lehti painettiin –
se oli saksitaiton aikaa: minä tein IS-Printin tiloissa lehden taiton, Irek
odotti autossa mustan sateenvarjon alla. Ei auto ollut avomalli; Irek oli
hiukan arka ja halusi piilopaikan.
Kun Täplä tuli Villa Niittyyn, minulla oli usein tapana
lukea iltarukoukset ikonien edessä; Pikku Täplä oppi sen, tuli istumaan
viereeni ja kuunteli. Niinä iltoina, kun velttous valtasi minut, se tuli
kirsullaan hellästi tökkimään minua, kulki ikonien eteen, taas takaisin
luokseni, ja sen silmissä oli toruva ilme. Se huokasi alakuloisesti, jos en
seurannut sitä, jos jätin iltarukoukset lukematta.
Myöhemmin se muutti kanssani Helsingin ortodoksiseen
seurakuntaan, ja vuosikausia, kaikkina arkipäivinä, se kävi kanssani
Ortodoksiviestin toimituksessa lehdenteossa – taittoviikonloppuina se vietti
toimituksessa myös lauantain ja sunnuntain, iltamyöhään.
Arvelen sen jääneen Helsingin ortodoksisen seurakunnan
historiaan Pienenä Valkeana Koirana; toivon koko sydämestäni, että tulevat
historiankirjoittajat eivät sitä unohtaisi – vaikka minun työpanokseni
unohtaisivatkin.
Sen juhlallisin hetki lienee ollut, kun se pääsi silloisen
Helsingin piispan, metropoliitta Leon, kanssa kirkkoherra Purmosen pääsiäisajan
kahvikutsuille. Ettei liiallista paheksuntaa olisi aiheutunut, otin sen
huostaani siinä vaiheessa, kun metropoliitta alkoi toimittaa pääsiäisajan
rukouspalvelusta, ja olin hiukan huvittunut, kun minulta tiedusteltiin, olenko
pitkäänkin hoitanut metropoliitan koiraa.
Pienen Valkean Koiran kautta tutustuin Kaisaniemen puistossa
myös valkoisen Roosan emäntään, josta tuli viime kesänä äiti Elisabet.
Toisenkin Aamun Koiton päätoimittaja –sijaisuuteni aikana
Täplä ennätti jonkin aikaa tehdä töitä lehden eteen. Kaksi lukijaa tosin
peruutti tilauksensa koiran takia.
Mutta sen kaltaiseen viattomaan hurskauteen kuin koirani en
tosiaankaan koskaan ole kyennyt.
En sellaiseen vilpittömään, kaikki anteeksi antavaan
rakkauteen liioin.
Kun Täplä oli vanha ja sairas, kysyin isä Andreakselta,
toimittaisiko hän panihidan pikku Täplälle sen kuoltua.
- En, sanoi isä Andreas.
Minä järkytyin.
- Ei koirien puolesta tarvitse rukoilla syntien anteeksiantamista,
isä Andreas sanoi. – Koirat ovat synnittömiä.
Niin – eläimiä ei, käärmettä lukuun ottamatta, karkotettu
paratiisista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti